Demeter Márta: már tavaly nyáron figyelmeztettem, az oroszok elviszik a Dunakeszi Járműjavítót

Nincs több titok, az oroszok verseny nélkül szerezhették meg a magyar járműgyártás zászlóshajóját, az állami tulajdonú Dunakeszi Járműjavítót (DJJ), amelyet az Orbán-kormány még 2,1 milliárdért államosított vissza  nemzetgazdasági érdekekre hivatkozva a Bombardier-től.

Úgy látszik, néhány évvel később már egészen mást diktál Orbán Viktor (nemzet)gazdasági érdeke, még pedig azt, hogy a magyar termelőeszköz az orosz tulajdonú (a Transzmasholdinghoz tartozó) TMH Hungary Invest Zrt-hez kerüljön.

Emlékezetes, az oroszok újabb magyarországi gazdasági térnyerése azzal a hazaárulással is felérő kormányzati húzással kezdődött, hogy a 700 vasúti kocsi beszerzéséből álló egyiptomi tenderre jelentkező Ganz-csoporttól a magyar állam minden magyarázat nélkül megvonta a 280 milliárd forintos Eximbank hitelt, és inkább az orosz Transzmasholding konzorciuma mögé állították azt.

Az oroszokkal való egyezkedés 2016-ban kezdődött, de a botrány csak 2018-ban, a választások után tört ki – és abban már szerepet kapott a Dunakeszi Járműjavító is, amely akkor még nem tisztázott szerepben vett volna részt az orosz-magyar vegyes projektcégben.

Demeter Márta, az LMP országgyűlési képviselője tavaly július óta öt alkalommal tett fel írásbeli kérdést Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszternek, ugyanis (akkor még egyáltalán) nem volt világos, hogy kinek lesz jó üzlet vasúti kocsik Egyiptomnak való szállítása, miután az Orbán-kormány kihátrált a nagy múltú magyar cég, a Ganz mögül és ehelyett egy orosz cég közreműködésével megvalósítandó üzlet mögé állt be. Az egyiptomi tendert végül meg is nyert a Transzmasholding.

A politikus július 16-án már konkrétan rákérdezett arra is, hogy “van-e kormányzati álláspont arról, hogy az orosz Transzmasholding megvásárolni szándékozza a Dunakeszi Járműjavító üzletrészének felét, vagyis érdemi vagy akár többségi befolyást szerezhet az oroz cég a konzorcium magyar tagja felett?”

Azonban a KKM vagy nem tudott vagy akart semmit sem válaszolni. Mind a két lehetőség aggályos. Ha Orbánéknak fogalmuk sem volt arról, hogy alig egy évvel később végül az oroszoknak át kell játszaniuk a Dunakeszi Járműjavítót, akkor látszik, hogy milyen tervszerűen működik a kormányzat, ha viszont már tisztában voltak azzal, hogy ez az üzlet is az oroszoké lesz, akkor csak gyávák voltak azt bevallani a magyar választópolgároknak.

S ahogy Paks 2 esetében, itt is csak a mellébeszélést választották, és persze a folyamatos tagadást, a magyar emberek hülyének nézését.

Demeter Márta ezt követőn 2018 októberében, majd 2019 márciusában egy-egy, áprilisában pedig kettő írásbeli kérdéssel próbált információkat szerezni Szijjártó Péteréktől, sőt a bejelentés előtt 2 héttel is kapott tájékoztatást a KKM-től, amiben egy szó sem esett arról, hogy az oroszok néhány nap múlva megkapják a magyar nemzetgazdasági szempontból kiemelt ipari termelőeszközt.

Mindez azért is volt különösen fontos, mert az orosz konszern igazgatója már korábban egyértelműsítette, hogy három hónappal 2018-as országgyűlési választások után lezárhatják a tárgyalásokat, és az övék lesz Dunakeszi Járműjavító. Hát, igen, a medve nem játék, és az orosz medve nem is viccel.

Demeter Márta úgy fogalmazott, hogy a megállapodás szerinti konstrukciónak a fényében továbbra is kérdéses, hogy ebben az üzletben mekkora a haszna a magyar cégnek, milyen előnyökkel jár az a magyar nemzetgazdaság számára, és az sem látszik világosan, milyen okok miatt kellett egy harmadik országbeli céget bekapcsolni a gyártásba akkor, amikor a hazai kapacitások is rendelkezésre állnak. Mint mondta, korábbi kérdésében is előre vetítette annak a veszélyét, hogy az egyiptomi vasútikocsi-szállítás során a Dunakeszi Járműjavító alárendelt szerepet fog játszani, és a megállapodás csak a Transzmasholding piaci pozícióit javítja. A bejelentett megállapodás alapján az is kétséges, hogy ezt az üzletet finanszírozhatja-e az Eximbank, hiszen a KKM korábban arról tájékoztatta a politikust, hogy az Eximbank azzal a feltétellel vállalta a beruházás támogatását, ha a vasúti kocsik értékének több mint felét Magyarországon állítják elő.

2019-05-30T15:44:10+00:00